Elégedettségi kérdőív, és ingyenes allergiaszűrés
Országos szinten zajlik az egészségügy átalakítása, ami az alapellátást, a járóbetegellátást, a kórházi működést, illetve az ügyeleti rendszert is érinti. Mivel az átszervezés vármegyénként halad, még azt sem lehet tudni, hogy Törökszentmiklóst mikor, és hogyan érinti mindez. Erről tehát nem tudtunk beszélni az Egyesített Gyógyító-Megelőző Intézet igazgató főorvosával dr. Csordás Melindával, de az egy hónapot átívelő elégedettségi kérdőív eredményéről már igen. És azt is megtudtuk, hogy ismét lesz ingyenes allergiaszűrés tavasszal.
A többség elégedett az EGYMi munkájával
Egy hónapon keresztül betegelégedettségi kérdőívet tölthettek ki az EGYMI páciensei. Ez egy kötelező feladat volt az intézmény számára, és milyen eredményt hozott?
Ez egyáltalán nem volt kötelező feladat. Tulajdonképpen azért találtuk ki, hogy lássuk mi a lakosság, illetve az ellátottak véleménye intézményünkről. Milyen kép él bennük a mi munkánkról, és mi az, amin javítanunk kellene. Természetesen a kérdések között szakmai és emberi tényezők is szerepeltek, ezek ugye szubjektívek, de objektív területekre is rákérdeztünk. Ezen kívül mindenki véleményt alkothatott, és az ő személyes tapasztalatait is leírhatta, függetlenül attól, hogy kérdés irányult-e rá. Szerintem jó eredmény született. A megkérdezetteknek a négyötöde gyakorlatilag elégedett volt az ellátással.
Melyek voltak azok a területek, amivel a kitöltők egy ötöde nem volt elégedett?
Leginkább a várakozási idő, és az előjegyzési idő hossza az, ami nem mindenki számára elfogadható. Most jelenleg a labornál van a leghosszabb előjegyzési időszak, de ez folyamatosan változik. Januárban például alig volt beteg, így akár másnapra, de három napon belül biztos, hogy volt időpont. Ez jelenleg kettő hét. Rengeteg a beteg, nagyon sok a vírusfertőzés, ezért nőtt meg a várakozási idő. A többi szakrendelésen ez kiszámíthatóbb.
A belgyógyászat esetében ahol a már gondozásban lévő betegeket rendelik vissza, nagyon jól előre lehet tervezni. Ami megnyújthatja a várakozási időt, azok a soron kívüli betegek, akik műtét előtti vizsgálatra várnak. A sürgősségi szempontokat is mindig figyelembe vesszük, mint például a nőgyógyászati, vagy a fül-orr-gégészeti szakrendelések esetében. Ezekben az esetekben szinte másnapra is tudunk időpontot adni, ha olyan kórképről vagy állapotról van szó. Természetesen igyekszünk a várakozási időt vagy az előjegyzési időt csökkenteni, de ez függ a betegforgalomtól, az orvoslétszámtól is. De igyekszünk mindent megtenni, hogy megfeleljünk az elvárásoknak.
Az alapellátás visszatért a Covid előtti rendes kerékvágásba
Arra irányult-e kérdés, hogy a Covid időszakát hogyan élték meg a betegek?
Nem. Erről nem volt kérdés. Ezt a saját bőrünkön tapasztaltuk. Az biztos, hogy a türelem az elfogyott. Olykor nálunk is. Ezen igyekeztünk mindig túllendülni. Viszont ez már véget ért, és az alapellátás, tehát a háziorvosok, fogorvosok működése visszatért a régi kerékvágásba, a rendelések nyitottá váltak. De a telefonos bejelentkezéssel a betegek továbbra is élnek. Erre a Covid előtt is volt lehetőség, hiszen az előjegyzett betegeknek nem kell várni, és ez nekik is kényelmesebb, de ez csak a rendelési idő egy bizonyos részét teheti ki. Persze nagyon sokszor még most is telefonálnak, hogy köhögnek, lázasak, de ilyenkor legtöbbször behívjuk a beteget, hogy jelenléti diagnosztizálás történhessen. A receptírások tekintetében pedig egyértelműen használják a telefonos lehetőséget.
Mennyire érződik az orvoshiány Törökszentmiklóson?
Az alapellátásban a felnőtt háziorvosi körzetek mindegyike betöltött. A kollégák egy része ugyan már nyugdíjas, de dolgoznak. A gyerekgyógyászaton egy körzet már évek óta betöltetlen, és a másik 3 gyermekorvos helyettesíti havi váltásban. A fogorvosi körzet most részben helyettesítéssel, de működik valamennyi körzetben. A szakrendelések közül tavaly a diabetológiát és a kardiológiát kellett megszüntetnünk, itt a szakorvosaink mentek el, de a cukorbetegek ellátása a belgyógyászaton ugyanúgy megtörténik. Kardiológiára az eszközhiány miatt nem tudtunk még szakorvost keresni. Ezen az eszközhiányon pályázat útján szeretnénk segíteni. Minden más terület megfelelő létszámmal működik.
Az önkormányzat még tavaly év végén nyert pályázaton 100 millió forintot az EGYMI szakellátásához kapcsolódó eszközök beszerzésére, szakrendelő korszerűsítésre. Mindez mikor indulhat?
A kezdési időpontról még nincs információnk, de ha megvalósul, akkor biztos, hogy új eszközök kerülnek beszerzésre szinte az összes szakrendelésre, minden szakterületen felmértük az igényeket. Az épületen is lesz átalakítás, többek közt a tüdőgondozó akadálymentesítése történik meg, valamint a fizikoterápiás rész lesz bővítve, ami lehetővé teszi nagyobb beteglétszám fogadását.
Nagy sikere volt tavaly az ingyenes allergiaszűrésnek. Idén is lesz rá lehetőség?
Többször is tervezzük, az első alkalom április 3-án lesz, most is dr. Szabó Károly főorvos úr vezetésével a fül-orr-gégészeti szakrendelésen történik majd a szűrés. Elsődlegesen a légúti allergének lesznek szűrve. Most sem kell bejelentkezni, 6 éves kor felett időpontkérés nélkül lehet érkezni.
Szecsei Veronika